Kde končia peniaze z EÚ vložené do rómskych projektov na Slovensku?

Autor: Zita Pleštinská | 17.5.2011 o 14:10 | (upravené 17.5.2011 o 16:13) Karma článku: 12,42 | Prečítané:  3462x

Keď prechádzame slovenskými obcami môžeme pri vstupných tabuliach alebo na verejných priestranstvách obcí a obecných úradoch nájsť tabule, ktoré informujú, do akých projektov obce investovali európske peniaze. Niekde sú to chodníky, cesty, vodovod, kanalizácia alebo revitalizácia centier... Pri vstupe do škôl nachádzame tabule o tom, že školy sa rekonštruovali, modernizovali  alebo sa zapojili do vzdelávania žiakov v modernej európskej škole. Z  európskych predvstupových a štrukturálnych fondov sa veľa peňazí vyčerpalo na projekty, ktoré majú pomôcť pri riešení rómskej problematiky.  Je bežnou praxou, že starostovia obcí, v ktorých  žijú Rómovia sú úspešnejší v čerpaní európskych peňazí. Samozrejme starostovia obcí bez osád by s nimi nemenili ani náhodou. Veď peniaze z európskych fondov často neriešia problémy, s ktorými zápasia v obciach s osadami. V rámci Lokálnych stratégií komplexného prístupu je možné na Slovensku vyčerpať  200 miliónov eur.

Na internetovej stránke som našla projekty , ktoré boli financované z Európskeho fondu sociálneho rozvoja a diskutovala som so starostami a riaditeľmi miestnych škôl o niektorých z nich. Vďaka európskym peniazom vložených do rómskych projektov sa v mnohých osadách urobil kus práce, zmodernizovali sa školy a zdravotné strediská v obciach s osadami, ktorým vo vybavenosti modernými  technológiami nedokážu konkurovať ani mnohé zariadenia vo veľkých mestách. Veľa peňazí sa však minulo na publicitu, inzeráty, logá, nie vždy najvýhodnejší nákup počítačov, telefonáty, papierovanie.... A čo je najväčším handicapom výsledného efektu projektu? Takmer 100 % nezamestnanosť Rómov v sociálne vylúčených spoločenstvách svedčí o tom, že s efektívnosťou využitia európskych peňazí vložených do rómskych projektov na Slovensku, to nie je všetko v poriadku.

V dňoch 23.-25.5.2011 bude v Bratislave a v Košiciach  - stretnutie na najvyššej úrovni- Európske fondy prispievajúce k začleneniu rómskych komunít ,  ktorého sa zúčastním, aby som s účastníkmi konferencie a so zástupcami Európskej komisii diskutovala o  svojich poznatkoch a ponúkla riešenia, na základe skúseností v mojej terajšej funkcii. http://ec.europa.eu/regional_policy/conferences/roma2011/practical_sk.cfm

V rámci prípravy na túto konferenciu som hľadala odpoveď na otázku:" Kde končia peniaze z EÚ vložené do rómskych projektov na Slovensku?" Milióny eur sa k Rómom často nedostanú, ale skončia vo firmách a v agentúrach, ktoré sa cez miestne rómske združenia dostanú k europeniazom . Napríklad v Krásnohorskom Podhradí získalo Občianske združenie rómske víly Džajany 278 300 eur, v rámci ktorého vyškolili 40 ľudí z osady, ktorá má 1300 rómskych obyvateľov. Projekt trval deväť mesiacov a vzdelávala firma Banbury Management z Bratislavy. Združenie gemerských remeselníkov v Krásnohorskej dlhej lúke, kde je iba jedna rómska rodina, získalo ďalších 282 968 eur. Vzdelávanie uskutočňovala firma Vocational Tranings. Výsledkom týchto dvoch projektov bolo viac ako pól milióna  eur, z ktorých vyškolili 80 Rómov . Nikto už neskúmal, koľko z nich sa zamestnalo. Alebo futbalový klub  v Brezovej pod Bradlom na projekt „Vytvárajme príležitosti pre mladých"  získal 294 tisíc eur a futbalový klub  v Košariskách na projekt „ Rozvojom zručností k podpore zamestnanosti" 306 tisíc eur.  Je zvláštne, že vzdelávanie Rómov zabezpečovali futbalové kluby.Napríklad v  z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny zaplatilo za školenie Rómov v rámci projektu, ako si založiť svoj podnik 40 000 eur a za tri analýzy :" Analitycká štúdia potenciálu územia, Výber cieľovej skupiny cez interview, identifikácia a charakteristika cieľovej skupiny  73 500 eur. Čo priniesli tieto peniaze? Nedali sa využiť lepšie?....

V rámci „ Best practice „ som skúmala aj niektoré príklady rómskych projektov v zahraničí. Známy je napríklad medzinárodný projekt Step by step vo vzdelávaní Rómov. Skúsenosti vo vzdelávaní majú aj vo Fínsku. Problémom sú kultúrne odlišnosti a nepripravenosť fínskych učiteľov na vzdelávanie Rómov. V rámci ministerstva školstva tu existuje sekcia rómskeho vzdelávania. V Rumunsku je známy napríklad program Howard Street Tutoring Program. V rámci neho sú vyškoľovaní tútori, ktorí sa venujú individuálne rómskym deťom. K tomuto programu sú špeciálne napísané knihy na základe multikulturality a pomáhajú deťom naučiť sa písať a čítať. Jozefváros day school je projekt , ktorý je známy v Maďarsku. Deti chodia riadne do školy a v rámci tohto programu sa vzdelávajú počas víkendu. Táto škola sprostredkováva hodnotu vlastnej kultúry, rozvoj talentu u detí a vytvára príležitosť na sociálnu mobilitu. Zaujímavým projektom je Gándhího  gymnázium v maďarskom Pécsi. Je to internátna škola pre rómske deti, ktorá umožňuje získať až stredoškolské vzdelanie. Vyše polovica absolventov Gándhího gymnázia v juhomaďarskom Pécsi pokračuje v štúdiu na vysokých školách. Vyučovanie v tomto zariadení, ktorého zriaďovateľom a prevádzkovateľom je verejnoprávna Gándhího nadácia, sa začalo v roku 1994. Maďarský model integrácie Rómov do majoritnej spoločnosti sa tu napĺňa prostredníctvom organizovaného vyhľadávania nadaných rómskych žiakov po celom Maďarsku a ich následného vytrhnutia z pôvodného prostredia. Na začiatku bolo založenie gymnázia vnímané negatívne maďarskou verejnosťou, dnes už má škola svoju prestíž a dobré uplatnenie na trhu práce. Talentované rómske deti prichádzajú najmä z okolitých žúp Tolna, Baranya a Somogy, ale už takmer neexistuje v Maďarsku taká župa, z ktorej by nemala škola žiaka.

Nie každý úspešný projekt v EÚ sa dá aplikovať aj na Slovensku, pretože každý členský štát má svoje špecifiká. Napríklad Gándhího  " škola v Lučenci , po tom čo sa skončil projekt podporovaný Európskou úniou na finančné pokrytie nákladov na ubytovanie, stravu či cestovné pre rómskych študentov gymnázia zápasila  s existenčnými problémami a nakoniec  ju zrušili.

Namieste sú tu otázky: Prispievajú Európske fondy k začleneniu rómskych komunít do spoločnosti? Aký je efekt vynaložených finančných prostriedkov v oblasti pomoci Rómom na Slovensku? Ako zabezpečiť prepojenie medzi tretím sektorom, verejným sektorom, príp. komerčným sektorom pri financovaní a zabezpečovaní pomoci Rómom? Akým spôsobom by sa mala sledovať úspešnosť experimentov v rámci tretieho sektora? Ako zabezpečiť dlhodobé a systematické pôsobenie odborníkov v rómskych komunitách?...

V mojich nasledovných blogoch prinesiem aj pozitívne príklady projektov, s ktorými som sa stretla v našom okrese Stará Ľubovňa v čerpaní eurofondov v oblasti vzdelávania rómskych detí. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

TV

Chcete cvičiť? Takto si zostavíte ten správny tréningový plán

Tréner Radovan Gergeľ radí, ako začať cvičiť.


Už ste čítali?