Rozhodnutie súdu integrovanému vzdelávaniu Rómov nepomôže...

Autor: Zita Pleštinská | 15.1.2012 o 19:00 | (upravené 21.1.2012 o 23:33) Karma článku: 10,65 | Prečítané:  949x

Vláda prijala stratégiu pre integráciu Rómov do roku 2020. Dokument pripúšťa, že niekedy sa nedá vyhnúť oddeľovaniu, no iba ak je to dočasné a všetko smeruje k sociálnemu začleneniu. Medzi hlavné ciele vo vzdelávaní je zaradené aj odstránenie segregácie v školách.

Problematike integrácie Rómov sa venujem veľmi intenzívne. Navštívila som niekoľko zmiešaných škôl na území nášho spišského regiónu. Diskutovala som s ľuďmi, ktorí rómskej komunite zasvätili celú  svoju profesionálnu kariéru. Každá obec je špecifická. Každá rómska komunita je iná, so svojimi  prispôsobivými a neprispôsobivými občanmi. Prinútiť vedenie škôl mať zmiešané rómsko-nerómske triedy bez znalosti pomerov v obci je cesta proti integrácii. Je to cesta, ktorá zbytočne znásobuje už aj tak veľké napätie medzi minoritou a majoritou. Vedenie  ZŠ v Šarišských Michaľanoch potrebuje dôveru a vzhľadom na špecifickú situáciu by túto základnú školu mali zaradiť medzi výnimky.

V Šarišských Michaľanoch sa búria rodičia majoritného obyvateľstva a deti vozia radšej do školy v Medzanoch, ďalšie do Sabinova a Prešova. Zo školy odišli aj viacerí učitelia. Paradoxne aj obyvateľom rómskej osady v Ostrovanoch súčasný stav vyhovuje. Nespokojné sú iba mimovládne organizácie Amnesty International Slovensko, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, Nadácia Milana Šimečku, People in Need Slovenská republika, Poradňa pre občianske a ľudské práva a  Quo vadis,o.z., združené v koalícii Za rovnosť vo vzdelávaní. Tieto   vítajú rozhodnutie okresného súdu v Prešove, ktorý odmietol segregované vzdelávanie rómskych detí na základnej škole v Šarišských Michaľanoch. Je úmysel mimovládnych organizácií úprimný, alebo je to snaha prihrievať si vlastnú polievočku a urobiť z tejto situácie čo najväčší problém, aby mohli naďalej plynúť peniaze z európskych fondov cez tieto organizácie do rómskej agendy?

Poznám pedagógov, ktorí sa venujú rómskym deťom a veľmi dobre vedia, koľko úsilia a trpezlivosti táto práca obnáša. Deti z osady často nevedia po slovensky, väčšinou nemajú základné hygienické návyky, rodičia sa im nevenujú. V zmiešanej triede sú tieto deti odsúdené na neúspech. Mnohé z nich, až na malé výnimky, nedokážu v náročnom učive napredovať rovnako ako ich rovesníci. Pedagógovia sa musia týmto deťom venovať individuálne, tempo prispôsobiť ich možnostiam. Práve v čisto rómskych triedach sa deti viac naučia, zlepšuje sa dochádzka a  menej deti prepadáva. Integrácia môže byť zameraná skôr na iné aktivity, ktoré deti spájajú ako spev,tanec a rôzne výchovy.

Vo svojich článkoch na svojom blogu som písala o úspešnej integrácii rómskych detí v Základnej škole s materskou školou v Jakubanoch alebo  v   Základnej škole s materskou školou  v Toporci.

MŠ,ZŠ a SŠ v Jakubanoch má v MŠ 59 detí , z toho 22 z rómskej osady, v ZŠ je zo 400 detí 60% rómskych detí, v SŠ je 44 rómskych detí. Projekt  školy "Vzdelávanie rómskych žiakov v modernej európskej škole" bol nominovaný medzi 6 najlepších projektov  z vyše 500  na Slovensku v sekcii Vzdelávanie. PhDr. Ladislav Žilecký  riaditeľ ZŠ s MŠ v Jakubanoch v roku 2011  prevzal z rúk ministra školstva  za dlhoročnú riadiacu prácu v základnej škole a za prácu so žiakmi z rómskej komunity Veľkú medailu sv. Gorazda. Škoda, že v poslednej výzve OPV-2011/1.1/06- SORO nebol úspešný ich projekt " Len tvorivo a inovatívne pracujúci pedagóg dokáže vzbudiť u žiakov záujem o získanie nových vedomostí."  V toporeckej škole, ktorá má 80% rómskych žiakov , ktorí úspešne ukončia deviaty ročník a väčšina z nich má aj stredoškolské vzdelanie a sú úspešní aj na pracovnom trhu, majú zas problém s dokončením telocvične.  Školy patria medzi veľmi úspešné v integrácii  rómskych žiakov, preto  si zaslúži pozornosť  a podporu Ministerstva školstva SR a hlavne podporu projektom, ktoré tomu napomáhajú.

Integráciu rómskych detí nemožno nariadiť bez komplexnej znalosti problematiky v danej obci. Súdy by mali konzultovať svoje rozhodnutie  so starostami obcí , do kompetencií ktorých základné školstvo spadá. Práve oni najlepšie poznajú  dôvody segregácie pri vzdelávaní rómskych detí vo svojej obci. Naopak z každého  aj malého  úspechu škôl vo vzdelávaní rómskych detí ,  systém vzdelávania pedagógov  a prístupy majoritného a minoritného obyvateľstva v obci treba oceniť a pozitívne príklady mediálne propagovať.

Sobota 21.01.2012 13:00  Boris Koroni; Relácia Zaostrené :téma: Problém so vzdelávaním Rómov. Reláciu si môžete vypočuť  v archíve Rádia Lumen http://www.lumen.sk/live-detail.php?id=4


 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?