reklama

November 1989 nás musí spájať a nie rozdeľovať ...

Sľúbili sme si lásku, sľúbili vravieť pravdu len. Sľúbili sme si vydržať, sľúbili nový deň... aj o tom sa spieva v nezabudnuteľnej piesni Ivana Hoffmana . Budeme ju v týchto dňoch určite počuť častejšie, veď opäť je tu 17. November. Od Nežnej revolúcie uplynulo už 22 rokov aj päťdesiatka na krku  a tá pravda a láska stále bojuje s lžou a nenávisťou....  22. rokov po „ Nežnej" to už nie je iba o zamlčaní pravdy, skôr je to boj proti zlobe...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

V čase Nežnej revolúcie som mala už dvadsaťosem. Vtedy som ju vnímala očami mamy s dvomi deťmi, Editka mala niečo viac ako päť a Andrejko niečo viac ako rok. Dnes sú to už veľké deti, ktoré si žijú život podľa svojich predstáv a chvála Bohu už dvadsaťdva rokov v slobode.

Pamätám sa ako ma nebohý otec usadil v novembrových dňoch oproti sebe do kresla. Zamyslel sa, akoby hľadal slová... Konečne povedal, čo som tušila, že existuje jedno veľké tajomstvo. Po viacero desaťročí strážené , zamlčiavané otcovo tajomstvo o desiatich rokoch v ruských Gulagoch vytrysklo ako láva, aby pálilo, obžalovalo a odpustilo... „Ešte žijú svedkovia, ktorí videli genocídu, výboje masových vrahov bez zábran. A ja sa postavím medzi nich, lebo v sebe som nosil bolesť, ktorú spôsobili... Pamiatka obetí je svätá, spomínať si na nich je povinnosťou...."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po novembri 1989 som sa začala aktívnejšie zaujímať o politiku, lebo som vedela, o čom režim , v ktorom som žila 28 rokov je, určite lepšie, než mnohí, čo si pamätajú len to, čo si chcú pamätať. Častokrát som v práci bola pozývaná na koberec : „ Že som bola videná v tom a v tom kostole a spievala som na tej a tej omši. " Na „ nežnú" nedám dopustiť . Ak už nie pre nič iné, tak preto, že od tej „Nežnej" tu máme slobodu prejavu a vierovyznania.

Aj dnes často z úst tých skôr narodených počujem, že „Komunizmus nie je zlá myšlienka, len sa ho chopili nesprávni ľudia." Ja viem o tom svoje. Aj dnes nadávame, lebo sa nám to a to nepáči. Aj sme sklamaní, že sa nenaplnilo to, čo sme od novembra 1989 očakávali, že November 1989 nás nespája, ale rozdeľuje. Demokracia nie je dokonalá a má plno chýb. No obsahuje isté brzdy a protiváhy, ktoré zabraňujú jej zvrhnutiu do totality.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj v týchto novembrových dňoch častejšie siaham po knihe: „ Poviem to teda všetkým..," ktorú môj otec Štefan Kányai napísal ako 80. ročný a vyšla v roku 2006 maďarčine a v roku 2010 v slovenčine. V závere knihy otec píše: „ Milí čitatelia smelo si zoberte do rúk knihu Solženicyna a potom sa dozviete, čo sa stalo v obdivuhodnom XX. storočí, vo svete otrokov a dvojnohých krvilačných psov. Ani po tom však nezabúdajte: „Buďte vždy ľuďmi Boha, buďte Božím Národom!"

Som si istá, že aj dnes sa nájdu oneskorení proroci, ktorí povedia: „ My sme už vtedy vedeli, že sa to takto skončí. No bolo to také jednoznačné ? Poučme sa z toho známeho Cicerovo: "Historia est magistra vitae" = "História je učiteľkou života!" Nech žije November 1989! A... úspech Slovenska bude až vtedy, keď nás November 1989 nerozdelí , ale spojí .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

P.S. Som veľmi vďačná vydavateľstvu Lilium Aurum v Dunajskej Strede, jazykovej redaktorke Andrejke Olejníkovej a ilustrátorovi Matejovi Merlot Huttovi, že sa podarilo v roku 2010 knihu Štefana Kányaiho : Poviem to teda vám všetkým ... „vydať aj v slovenčine.

Zita Pleštinská

Zita Pleštinská

Bloger 
  • Počet článkov:  162
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Poslankyňa Európskeho parlamentu v období 2004-2009 Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu