Rozhodnutie súdu integrovanému vzdelávaniu Rómov nepomôže...

Autor: Zita Pleštinská | 15.1.2012 o 19:00 | (upravené 21.1.2012 o 23:33) Karma článku: 10,65 | Prečítané:  963x

Vláda prijala stratégiu pre integráciu Rómov do roku 2020. Dokument pripúšťa, že niekedy sa nedá vyhnúť oddeľovaniu, no iba ak je to dočasné a všetko smeruje k sociálnemu začleneniu. Medzi hlavné ciele vo vzdelávaní je zaradené aj odstránenie segregácie v školách.

Problematike integrácie Rómov sa venujem veľmi intenzívne. Navštívila som niekoľko zmiešaných škôl na území nášho spišského regiónu. Diskutovala som s ľuďmi, ktorí rómskej komunite zasvätili celú  svoju profesionálnu kariéru. Každá obec je špecifická. Každá rómska komunita je iná, so svojimi  prispôsobivými a neprispôsobivými občanmi. Prinútiť vedenie škôl mať zmiešané rómsko-nerómske triedy bez znalosti pomerov v obci je cesta proti integrácii. Je to cesta, ktorá zbytočne znásobuje už aj tak veľké napätie medzi minoritou a majoritou. Vedenie  ZŠ v Šarišských Michaľanoch potrebuje dôveru a vzhľadom na špecifickú situáciu by túto základnú školu mali zaradiť medzi výnimky.

V Šarišských Michaľanoch sa búria rodičia majoritného obyvateľstva a deti vozia radšej do školy v Medzanoch, ďalšie do Sabinova a Prešova. Zo školy odišli aj viacerí učitelia. Paradoxne aj obyvateľom rómskej osady v Ostrovanoch súčasný stav vyhovuje. Nespokojné sú iba mimovládne organizácie Amnesty International Slovensko, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, Nadácia Milana Šimečku, People in Need Slovenská republika, Poradňa pre občianske a ľudské práva a  Quo vadis,o.z., združené v koalícii Za rovnosť vo vzdelávaní. Tieto   vítajú rozhodnutie okresného súdu v Prešove, ktorý odmietol segregované vzdelávanie rómskych detí na základnej škole v Šarišských Michaľanoch. Je úmysel mimovládnych organizácií úprimný, alebo je to snaha prihrievať si vlastnú polievočku a urobiť z tejto situácie čo najväčší problém, aby mohli naďalej plynúť peniaze z európskych fondov cez tieto organizácie do rómskej agendy?

Poznám pedagógov, ktorí sa venujú rómskym deťom a veľmi dobre vedia, koľko úsilia a trpezlivosti táto práca obnáša. Deti z osady často nevedia po slovensky, väčšinou nemajú základné hygienické návyky, rodičia sa im nevenujú. V zmiešanej triede sú tieto deti odsúdené na neúspech. Mnohé z nich, až na malé výnimky, nedokážu v náročnom učive napredovať rovnako ako ich rovesníci. Pedagógovia sa musia týmto deťom venovať individuálne, tempo prispôsobiť ich možnostiam. Práve v čisto rómskych triedach sa deti viac naučia, zlepšuje sa dochádzka a  menej deti prepadáva. Integrácia môže byť zameraná skôr na iné aktivity, ktoré deti spájajú ako spev,tanec a rôzne výchovy.

Vo svojich článkoch na svojom blogu som písala o úspešnej integrácii rómskych detí v Základnej škole s materskou školou v Jakubanoch alebo  v   Základnej škole s materskou školou  v Toporci.

MŠ,ZŠ a SŠ v Jakubanoch má v MŠ 59 detí , z toho 22 z rómskej osady, v ZŠ je zo 400 detí 60% rómskych detí, v SŠ je 44 rómskych detí. Projekt  školy "Vzdelávanie rómskych žiakov v modernej európskej škole" bol nominovaný medzi 6 najlepších projektov  z vyše 500  na Slovensku v sekcii Vzdelávanie. PhDr. Ladislav Žilecký  riaditeľ ZŠ s MŠ v Jakubanoch v roku 2011  prevzal z rúk ministra školstva  za dlhoročnú riadiacu prácu v základnej škole a za prácu so žiakmi z rómskej komunity Veľkú medailu sv. Gorazda. Škoda, že v poslednej výzve OPV-2011/1.1/06- SORO nebol úspešný ich projekt " Len tvorivo a inovatívne pracujúci pedagóg dokáže vzbudiť u žiakov záujem o získanie nových vedomostí."  V toporeckej škole, ktorá má 80% rómskych žiakov , ktorí úspešne ukončia deviaty ročník a väčšina z nich má aj stredoškolské vzdelanie a sú úspešní aj na pracovnom trhu, majú zas problém s dokončením telocvične.  Školy patria medzi veľmi úspešné v integrácii  rómskych žiakov, preto  si zaslúži pozornosť  a podporu Ministerstva školstva SR a hlavne podporu projektom, ktoré tomu napomáhajú.

Integráciu rómskych detí nemožno nariadiť bez komplexnej znalosti problematiky v danej obci. Súdy by mali konzultovať svoje rozhodnutie  so starostami obcí , do kompetencií ktorých základné školstvo spadá. Práve oni najlepšie poznajú  dôvody segregácie pri vzdelávaní rómskych detí vo svojej obci. Naopak z každého  aj malého  úspechu škôl vo vzdelávaní rómskych detí ,  systém vzdelávania pedagógov  a prístupy majoritného a minoritného obyvateľstva v obci treba oceniť a pozitívne príklady mediálne propagovať.

Sobota 21.01.2012 13:00  Boris Koroni; Relácia Zaostrené :téma: Problém so vzdelávaním Rómov. Reláciu si môžete vypočuť  v archíve Rádia Lumen http://www.lumen.sk/live-detail.php?id=4


 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

SVET

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Lídri, vojaci a odborníci sa rozprávajú o hrozbách.

KOMENTÁRE

Keď slová slúžia ako strely

Falošné správy často pritiahnu väčšie masy ako dôveryhodné médiá.


Už ste čítali?