reklama

Naša staroľubovnianska bez-vodná story....

Ďakujem všetkým, ktorí mi pomáhali, pomáhajú a mojim rozhodnutiam počas mimoriadnej situácie dôverovali a naďalej dôverujú.  Ďakujem ľuďom, ktorí kritickosť  situácie pochopili. Ďakujem médiám, s pomocou ktorých sme situáciu sledovali, ktoré nám pomohli situáciu v našom okrese Stará Ľubovňa priblížiť ľuďom aj v iných regiónoch Slovenska a posunúť tento náš " Bez-vodný príbeh až na dnešné rokovanie Vlády SR. Ďakujem premiérke Ivete Radičovej a členom vlády, že dnes prerokovali aktuálnu situáciu počas  86. rokovania Vlády SR vyhodnotili všetky doterajšie opatrenia. Ďakujem, že sa prijali ďalšie nevyhnutné kroky, potrebné pri pomoci s kúrením, distribúciou vody a s poskytnutím prístreškov ľuďom postihnutými silnými mrazmi.  Ďakujem, že na  pomoc občanom Vláda SR vyčlenilazatiaľ 75 000 EUR  z rezervy predsedníčky vlády.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Od vyhlásenia mimoriadnej situácie, ktorú 1. februára 2012 o 16,00 hodine vyhlásil primátor mesta Stará Ľubovňa uplynulo už 9 dní a táto situácia bude trvať až do odvolania. Počasie si s nami v posledných rokoch veľmi zahráva. V júni 2010 náš okres zasiahli ničivé povodne. V júli 2011 bolo povodňami zasiahnutých 11 obcí okresu. Od augusta 2011 zas prišlo sucho a v zásobárňach pitnej vody v okrese nastal veľký pokles. Takmer vyschli naše vodné zdroje... Vo februári 2012 prišiel ďalší tvrdý úder mrazivého počasia. Veľmi nízke teploty, ktoré boli najkritickejšie 3. februára 2012, kedy v Starej Ľubovni a v jej okolí sme zaznamenali až - 37,5 stupňov C.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okolo -30 stupňov C sa pohybovalo aj cez prvý februárový víkend. Situácia bola veľmi kritická. Riaditeľ Ľubovnianskej nemocnice hlásil kolaps nemocnice. V prípade, že by bola zostala nemocnica bez vody, vedenie nemocnice by bolo muselo pristúpiť k odsunu pacientov do priľahlých nemocníc. Pri veľmi nízkych teplotách skolabovalo potrubie a vyradilo aj Prešovskú nemocnicu. Šanca umiestniť našich pacientov sa zminimalizovala. Ľuďom, ktorých spojila mimoriadna situácia do krízového štábu, bolo jasné, že musí prísť jednoznačné, no veľmi nepopulárne a tvrdé rozhodnutie. Nepretržité zásobovanie Ľubovnianskej nemocnice, v ktorej bolo hospitalizovaných 180 pacientov a Dom sociálnych služieb, v ktorom bolo 160 klientov sa stalo našou prioritou. Ľuďom, ktorých spojila mimoriadna situácia do krízového štábu, bolo jasné, čo musí nastať, aby sme túto prioritu naplnili. Museli sme prijať tvrdé a veľmi nepopulárne rozhodnutie= Regulácia vody a odstavenie domácností.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Boli to hodiny, kedy sme pripravovali harmonogram núdzového zásobovania vodou. Vodári čelili tvrdej kritike zo strany odberateľov vody, no v tvrdých mrazoch si počas odstraňovania porúch v dôsledku nedostatku vody a veľmi nízkych teplôt denno-denne snažili napraviť svoju reputáciu. Ani na minútu nezaváhali hasiči. Ich vykurovaná cisterna zásobovala úžitkovou vodou ulice, ktoré sme odstavovali, aby sme v nemocnici neohrozili chod dialýzy a program operácií. Hasiči si počas týchto 9 dní tvrdo odmakali a celé hodiny. Spolu s mestskými policajtmi v rámci dohodnutého harmogramu celé hodiny uspokojovali potreby obyvateľov a ich núdzové zásobovanie úžitkovou vodou. Krízový štáb požiadal firmu Limo Špes, aby naplnila a pripravila aj balenú pitnú vodu. Ľudia si vypomáhali aj topením snehu, a takto získanú vodu používali vo svojich toaletách na splachovanie. Keď situácia dospela na Zimnej a Vsetínskej ulici do 8 dňovej odstávky, pristúpili sme k distribúcii aj balenej pitnej vody. Spolu s mestskými policajtmi sme rozdávali galóny s vodou. Prekvapilo ma porozumenie obyvateľov, ich tolerancia a pochopenie. Pri cisterne sa stretali ľudia, debatovali a čo bolo pre mňa milým prekvapením, obyvatelia vôbec nenadávali. K problémom mesta Stará Ľubovňa sa pridružili problémy aj v okolitých obciach hlavne v Novej Ľubovni, Chmeľnici a v Plavnici, v ktorých sme robili rovnako zásobovanie obyvateľov úžitkovou a dnes už aj pitnou vodou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Snažila som sa poskytovať médiám relevantné informácie. Ľuďom odpovedať na mnohé maily. Dostala som tisíce otázok telefonických aj na sociálnej sieti, snažila som sa odpovedať na všetky, len aby ľudia mali dostatok informácií, aby mali zabezpečené núdzové zásobovanie úžitkovou a pitnou vodou. Tisíce telefonátov.. na tisíce otázok, tisíce odpovedí, ktoré som si musela overiť so zástupcami Podtatranskej vodárenskej spoločnosti, aby ľudia mali informácie, kde bude stáť cisterna s úžitkovou vodou. Keď nastal problém s úžitkovou vodou, tak sme súčasne pre najviac postihnuté ulice začali distribuovať aj balenú pitnú vodu. Pomáhali všetci, aj ja osobne som ju ľuďom postihnutým touto mimoriadnou udalosťou spolu s mestskými policajtmi odniesla až do príbytkov. Museli sme na niekoľko dní odstaviť prevádzku škôl aj školských zariadení. Boli sme postihnutí aj poruchami vysokého napätia a následnou odstávkou elektrickej energie. Počas tejto noci mi odišla matiňá doska počítača...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počas týchto dní, keďže som bola určená, ako jeden z hovorcov pre média som sa stretla s mnohými skvelými novinármi, s ktorými sme monitorovali situáciu. Vždy v noci som si pripravila aktualizovanú informáciu a každé ráno som mohla ľudí naživo informovať aj prostredníctvom rozhlasu. Veľmi intenzívne som spolupracovala s redaktormi TASR, SITA, denníkov SME, PRAVDA, NOVÝ ČAS, KORZÁR, PLUS7 televízií STV, MARKÍZA, TA3, JOJ, ĽUBOVNIANSKÝCH NOVÍN a MIESTNEJ ĽUBOVNIANSKEJ KÁBLOVKY. Každý deň sme aktualizovali webové stránky mesta aj obvodného úradu. Diskutovali sme často aj prostredníctvom facebooku. Prostredníctvom týchto diskusií som z názorov Ľudí získala veľmi veľa podnetov, ktoré sa budem v priebehu nasledovných dní snažiť využiť ako poučenie z tejto mimoriadnej situácie.

Chcem aj prostredníctvom tohto článku na mojom blogu poslať obyvateľom mesta Stará Ľubovňa a postihnutých obcí Nová Ľubovňa, Chmeľnica a Plavnica obrovské a veľmi úprimné „Ďakujem" že ste to s našim krízovým štábom vydržali, že ste jeho rozhodnutia rešpektovali, zodpovedne napĺňali a zahrňovali nás svojou dôverou. ĎAKUJEM!!!!!!!!

Ale dnes 10 deň od vyhlásenia mimoriadnej situácie už vážne cítim poriadnu únavu.....Tiež sme nemali 4 dni vodu. Overila som si aj slová mojej nebohej maminky, ktoré mi vtĺkala do hlavy: „ Príliš sa dcérka nerozdávaj, lebo každému sa aj tak nezavďačíš..." Ale ja som ju ani pri tejto mimoriadnej situácii neposlúchla...

Zita Pleštinská

Zita Pleštinská

Bloger 
  • Počet článkov:  162
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Poslankyňa Európskeho parlamentu v období 2004-2009 Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu